نقاشی با رنگ روغن چه مزایایی به همراه دارد

نقاشی با رنگ روغن چه مزایایی به همراه دارد؟

امروزه هنر جایگاه ویژه‌ای در بین همه افراد پیدا کرده است. نقاشی با وسیله‌ها و مواد گوناگونی انجام می‌گیرد. یکی از زیباترین و پرطرفدارترین سبک‌های نقاشی، نقاشی با رنگ روغن است. نقاشی با رنگ روغن مانند تمام عرصه‌های هنری، دارای پیچیدگی‌ها و مهارت‌های خاصی است. بنابراین جهت آشنایی از تکنیک‌های نقاشی با رنگ روغن نیز باید فنون و اصطلاحات تخصصی آن را فرا گرفت. نقاشی رنگ روغن در ابتدا بر روی دیوارها و چوب انجام می‌شد. بعد از گذشت زمان برای نقاشی رنگ روغن، بومی که با پارچه‌ای متقالی درست شده بود مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مقاله ویژگی‌ها و مزایای نقاشی با رنگ روغن Advantages of oil painting برای شما بیان می‌گردد تا هنگام خرید رنگ روغن انتخاب درستی داشته باشید.

رنگ روغن چیست؟

رنگ روغن چیست؟

یکی از تکنیک‌های نقاشی رنگ روغن می‌باشد. کتان یک گونه گیاهی است که از جوشاندن بذر آن روغنی به نام روغن کتان به دست می‌آید. رنگ‌‌های روغنی که در نقاشی استفاده می‌شوند از این روغن ساخته خواهند شد. برای رقیق کردن رنگ‌ها روغن برزک نیز به کار می‌رود. با اضافه شدن رنگدانه‌ها به روغن کتان، رنگ روغنی در رنگ‌های مختف تولید می‌گردد. تینر روغنی و روغن برزک از جمله حلال‌های رنگ روغنی هستند.

پایداری و ماندگاری رنگ روغن نسبت به آبرنگ از ویژگی‌های منحصر به فرد رنگ روغن محسوب می‌شود. رنگ روغن هنگام خشک شدن ترک برمی‌دارد که از ایرادات این رنگ است. نقاشان برای این که از این اتفاق جلوگیری نمایند ابتدا یک لایه نازک از رنگ را اجرا می‌کنند و در مرحله بعد بر روی آن یک لایه ضخیم‌تر از رنگ کار خواهند کرد. در واقع لایه ضخیم به عنوان نوعی محافظ برای لایه اول خواهد بود. این لایه به دلیل اینکه روغن بیشتری دارد برای خشک شدن زمان زیادی نیاز دارد به همین علت نقاشی رنگ روغن دچار ترک نمی‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین آثار هنری با رنگ روغن

انواع رنگ روغن

قبل از بیان مزایای نقاشی با رنگ روغن باید بگوییم، یکی از شناخته‌شده‌ترین تکنیک‌های نقاشی تکنیک رنگ روغن می‌باشد. بسیاری از نقاشان از رنگ روغن برای به وجود آوردن ایده‌های جذاب و خلاقانه و همچنین تصویرهای ذهنی خود استفاده می‌نمایند. این تکنیک برای خلق آثاری که لطیف و با ضخامت هستند کاربرد دارد. برای شروع تکنیک نقاشی با رنگ روغن به یکسری وسایل و تجهیزات نیاز می‌باشد که عبارت از بوم نقاشی، قلمو، سه پایه، پالت رنگ، روغن برزک، تینر یا تربانتین و رنگ روغن هستند. رنگ روغن دارای انواع گوناگونی است که عبارتند از:

  • رنگ روغن وستا
  • رنگ روغن وینزور
  • رنگ روغن رویال
  • رنگ روغن پارس آرتیست
  • رنگ روغن ریوز

قلموهای مورد استفاده

اغلب اوقات رنگ به کمک قلمو به سطح نقاشی انتقال می‌یابد، اما ابزار دیگری مانند چاقو و پارچه‌های پالت نیز برای این کار وجود دارند. از آنجایی که رنگ روغن با اکسیداسیون خشک می‌شود نه با تبخیر، معمولا دو هفته طول می‌کشد تا کاملا خشک گردد. البته برخی رنگ‌ها پس از چند روز نیز خشک خواهند شد. برای خلق اثر رنگ روغن انواع مختلفی قلمو به کار می‎‌رود. این قلموها یا از موهای سمور و یا موهای گراز ساخته می‌شوند که دارای قیمت بالایی هستند. این قلموها نسبت به اندازه خود دارای شماره هستند. انواع آن شامل گرد، تخت، نوک تیز، بادبزنی می‌باشد. همچنین از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. با اینکه این قلموها قیمت بالایی دارند ولی نمی‌توان انواع ارزان آن را خریداری کرد زیرا کیفیت آن نیز پایین می‌آید. برای نقاشی‌های کوچک قلموهای با دسته کوتاه‌تر را می‌توانید به کار بگیرید و در نقاشی‌های بزرگ‌تر که به فضای بیشتری نیاز است باید از قلموهای دسته بلند استفاده نمایید.

ماندگاری نقاشی رنگ روغن

ماندگاری نقاشی رنگ روغن

محلی که نقاشی روی آن کشیده شده است با ارزش آن ارتباط دارد. ارزش نقاشی‌های روی بوم از نقاشی‌های روی کاغذ بیشتر خواهد بود زیرا روی بوم ماندگاری بیشتری دارد. هنگامی که نقاشی رنگ روغن روی بوم کشیده شود به دوام اثر کمک می‌کند در عین حال هزینه افزایش می‌یابد و باعث با ارزش شدن آن می‌گردد که از جمله مزایای نقاشی با رنگ روغن به شمار می‌آید. بوم به عنوان تکیه‌گاه نقاشی است و به وسیله پارچه کتان ساخته می‌شود که به چوبی محکم به وسیله منگنه متصل می‌گردد. بوم‌ها دارای اندازه‌های گوناگون هستند.

مزایای نقاشی با رنگ روغن

مزایای نقاشی با رنگ روغن بسیار زیاد است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

زمان

رنگ روغن نسبت به سایر رنگ‌ها مانند آبرنگ بیشتر طول می‌کشد تا کاملا خشک شود. این ویژگی برای هنرمندان زمان بیشتری را فراهم می‌کند تا بتوانند تغییراتی را مطابق با سلیقه و خلاقیت خود ایجاد کنند.

عمق رنگ و دامنه

رنگ‌های روغن توانایی ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارند زیرا آن‌ها را می‌توان لایه لایه‌تر و مخلوط‌تر از رنگ‌های دیگر مانند آبرنگ یا اکریلیک، مخلوط نمود. به طور مثال نقاش با اضافه کردن مقادیر اندکی از رنگ‌های دیگر می‌تواند به طرز نامحسوسی تن رنگ را تغییر دهد. رنگ روغن از پوشش‌دهی بالایی برخوردار است یعنی می‌توان سطح بزرگتری را نسبت به رنگ پلاستیک با مقدار و حجم کمتری رنگ روغن، رنگ کرد.

برنامه‌های متنوع

می‌توان رنگ‌های روغنی را نسبت به سایر رنگ‌ها به روش‌های بسیار متنوعی روی سطوح قرار داد. رنگ‌های روغنی را می‌توان تبدیل به لعاب‌های نازک یا ضخامت‌های ضخیم کرد.

استحکام بیشتر

رنگ‌های روغنی را می‌توان با مخلوط کردن به صورت مات، شفاف یا هر چیز دیگری نمایش داد که این ویژگی از جمله مزایای نقاشی با رنگ روغن به حساب می‌آید. رنگ روغنی مات ناهمواری و موج‌های سطوح را به خاطر ظاهر خود کم‌تر نشان می‌دهد. این رنگ‌ها دارای بوی بیشتری نسبت به انواع رنگ‌های براق هستند، اما رنگ‌های براق به دلیل انعکاسی که از خود نشان می‌دهند، باعث روشن‌تر شدن فضا می‌شوند و همچنین استحکام بیشتری نیز خواهند داشت.

سازگاری

رنگ‌های روغنی نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی تحمل بیشتری دارند، بنابراین عواملی همچون درجه حرارت و رطوبت شدید در کاربرد، زمان خشک شدن و عملکرد طولانی مدت آن‌ها تاثیری ندارند.

تفاوت نقاشی با آبرنگ و رنگ روغن

شاید برای شما هم سوال باشد که نقاشی با آبرنگ بهتر است یا رنگ روغن؟ باید بدانید که این دو روش با هم بسیار متفاوت هستند و هرکدام دارای تکنیک‌های خاص خود می‌باشد. در هر دو روش باید شخص با طراحی و ترکیب رنگ‌ها آشنا باشد. در آبرنگ به وسیله قلمو گرد و رنگ را با آب مخلوط می‌کنند. نقاشی بیشتر بر روی مقوا کشیده می‌شود زیرا مقوا آب بیشتری جذب می‌کند و دچار جمع‌شدگی نمی‌شود.

 نقاشی با رنگ روغن بیشتر بر روی بوم انجام می‌شود و رنگ روغن با یک حلال رقیق می‌گردد. پس از پایان کار آبرنگ به راحتی با آب شسته شده و سریع‌تر خشک خواهد شد ولی تمیز کردن رنگ روغن پس از تمام شدن کار بسیار دشوار خواهد بود. باید یک حلال مانند مواد رقیق‌کننده رنگ جهت تمیز کردن رنگ روغن از روی قلمو و همچنین دستان خود به کار ببرید. نقاشی با رنگ روغن دوام بیشتری دارد و ارزش آن بیشتر می‌باشد. به طور کلی این دو تکنیک هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و نباید با هم مقایسه شوند.

سخن پایانی

هنر نقاشی بسیار پرطرفدار است و باعث سرگرمی و آرامش افراد می‌گردد. این هنر تکنیک‌های بیشماری دارد که یکی از آن‌ها نقاشی با رنگ روغن است. مزایای نقاشی با رنگ روغن بسیار می‌باشد به همین دلیل افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که این اثر دوام بیشتری دارد ارزش بالاتری نیز خواهد داشت. فروشگاه لوازم‌التحریر تینو انواع رنگ روغن‌ها را ارائه می‌دهد. برای دیدن قیمت و خرید رنگ روغن به وب سایت این فروشگاه مراجعه نمایید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.