تکنیک های نقاشی با آبرنگ

آبرنگ‌ها یکی از پرکاربردترین رنگ‌های مورد استفاده در بسیاری از نقاشی‌ها هستند. تنوع و سادگی تکنیک های نقاشی با آبرنگ سبب شده نقاشی با این محصول یک انتخاب سرگرم‌کننده باشد‌ به‌علاوه قیمت ارزان این محصول نیز موجب شده است بسیاری از افراد به نقاشی با آبرنگ و یادگرفتن تکنیک‌های آن روی بیاورند‌. شما امکانات زیادی برای پیاده کردن تکنیک های نقاشی با آبرنگ نیاز ندارید. فقط کافی است کمی حوصله به خرج دهید و این تکنیک‌ها را یاد بگیرید. در این مقاله تکنیک های نقاشی با آبرنگ Watercolor painting techniques را به شما آموزش می‌دهیم.
تکنیک های نقاشی با آبرنگ در واقع آبرنگ‌ها بر پایه آب و غیرسمی هستند. شما به‌راحتی می‌توانید با آب و صابون آن‌ها را پاک کنید. البته این امر بستگی به نوع آبرنگ نیز دارد. ابزارهای این محصول بسیار سبک و قابل‌حمل هستند. افرادی که به یادگیری نقاشی‌های خیلی سریع علاقه دارند می‌توانند از آبرنگ استفاده کنند. شما در کنار لوازم التحریر می‌توانید آبرنگ‌ها را خریداری کنید و از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

 

تکنیک های نقاشی با آبرنگ

تکنیک رنگ زدن یکنواخت

اگر به دنبال یک تکنیک راحت برای نقاشی با آبرنگ هستید تکنیک رنگ زدن یکنواخت را به شما توصیه می‌کنیم. شما می‌توانید هر رنگی را با این تکنیک بر روی سطح موردنظر خود پیاده کنید. در تکنیک رنگ زدن یکنواخت رنگ‌آمیزی به‌صورت یکدست انجام می‌شود. روش انجام این تکنیک این‌گونه است که قلم را به طور کامل از رنگ پر می‌کنید سپس سعی کنید تمام سطح به یک اندازه رنگ را جذب کند و یکنواخت شود. ‌ توجه داشته باشید که کلید اصلی این روش کنترل مایع است. شما هنگامی یک رنگ یکنواخت عالی به دست خواهید آورد که هیچ ناحیه تیره‌تر یا روشن‌تر در ناحیه موردنظر وجود نداشته باشد.

تکنیک رنگ زدن مدرج در آبرنگ

از جمله تکنیک‌های پرکاربرد در نقاشی با آبرنگ می‌توان به تکنیک رنگ زدن مدرج اشاره کرد.  این تکنیک می‌تواند زیبایی خاصی به نقاشی شما ببخشد. رنگ‌آمیزی در این روش از یک نوع درجه‌بندی رنگ به دست می‌آید. برای اجرای این روش در ابتدا با قلم مو رنگ را بر می‌دارید و در هر مرحله میزان آب بیشتری به قلم مو اضافه می‌کنید. این امر سبب می‌شود رنگ‌ها از تیره به روشن حرکت کنند. البته شما می‌توانید این تکنیک را به‌صورت برعکس نیز اجرا کنید. اگر شما آسمان را با این تکنیک نقاشی کنید بسیار زیبا خواهد شد. البته شما می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را با این روش اجرا کنید.

تکنیک خراشیدن سطح

یکی از تکنیک‌های محبوب نقاشی با آبرنگ خراشیدن سطح است. این تکنیک می‌تواند جلوه خاص و ویژه به نقاشی شما ببخشد. روش اجرای این تکنیک این‌گونه است که هنگامی که کاغذ آبرنگ مرطوب و خیس است به‌راحتی سطح آن را با یک چیزی نوک‌تیز بخراشید. این امر سبب پاره شدن سطح نرم کاغذ می‌شود. قسمت‌های پاره شده آبرنگ را زودتر جذب می‌کنند. بر همین اساس رنگ‌دانه‌های بیشتری در این قسمت‌ها جمع می‌شوند. بعد از خشک‌شدن قسمت‌هایی آسیب‌دیده تیره‌تر می‌شوند. برای اجرای این تکنیک می‌توانید از هر چیز نوک تیزی مانند پشت قلم‌مو، ناخن و… استفاده کنید.

روش خیس در خیس

بیشتر افرادی که از تکنیک های نقاشی با آبرنگ استفاده می‌کنند روش خیس در خیس را مهم‌ترین تکنیک آبرنگ می‌دانند. در این روش هیچ‌چیز را نمی‌توان کپی کرد و رنگ‌ها و راه خودشان را می‌روند. در واقع شما هیچ کنترلی در این روش ندارید پس اجازه دهید رنگ‌ها چرخش خود را داشته باشد. ابتدا یک قلم مو بزرگ بردارید و کل کار را با آن خیس کنید. بعد از اینکه آب جذب کاغذ شد رنگ را روی کاغذ قرار دهید.
توجه داشته باشید که در روش خیس در خیس می‌توانید رنگ موردعلاقه خود را درون پالت بسازید یا نیز روی کاغذ آن را ترکیب کنید. ولی بهتر است در پالت رنگ‌ها با هم مخلوط شوند. تکنیک خیس در خیس فرایند به‌کارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس است. می‌توان گفت این تکنیک یکی از عالی‌ترین تکنیک‌ها برای خلق پس‌زمینه‌های محو با جزئیات اندک است.

 

تکنیک های نقاشی با آبرنگ

تکنیک استفاده از الکل

در بعضی از نقاشی‌ها از الکل استفاده می‌کنند. الکل بعد از ریختن بر روی کاغذ خیس آب را از خود دفع می‌کند. همچنین رنگ را پس می‌زند و اشکال دایره‌ای شکل و نامنظم زیبا و سفیدی را ایجاد می‌کند. اگر دوست دارید که بافت ظریف‌تر در نقاشی ایجاد کنید می‌توانید الکل را به‌صورت اسپری بر روی نقاشی بپاشید. البته اگر قصد داشته باشید و خلاقیت به خرج دهید می‌توانید با استفاده از وسایل دیگر و الکل اشکال مختلفی را ایجاد کنید. برای اجرای این تکنیک زمان خاصی در نظر گرفته می‌شود. بهترین زمان هنگامی است که کاغذ هنوز خیس است اما درخشش رنگ در حال ازبین‌رفتن است.

تکنیک آبرنگ بانمک

بر کسی پوشیده نیست که آب رنگ‌ها تماماً از بافت و لایه تشکیل شده‌اند. شما می‌توانید برای خلق جلوه‌های جدید و نواز بعضی وسایل ساده کمک بگیرید. نمک می‌تواند یک بافت جالب در نقاشی شما به وجود آورد. برای اینکه نقاط گل مانند و نامنظم، زیبا و ظریف ایجاد کنید می‌توانید کمی نمک را بر روی رنگ مرطوب بپاشید.
در واقع کریستال‌های نمک رنگ را از خود دور می‌کنند این امر سبب روشن‌تر شدن فضای زیر آن‌ها خواهد شد. از این بافت برای خلق یک دشت گل، برف و یا برگ روی درختان می‌توان استفاده کرد. البته اگر قصد خلق آثار آبستره نیز دارید این تکنیک گزینه مناسبی است. به‌علاوه شما می‌توانید از این تکنیک برای فضای پس‌زمینه یا پیشین نقاشی که در آن چیزی وجود ندارد استفاده کنید. بعد از خشک‌شدن نقاشی ذرات نمک را بردارید.

سخن پایانی

شما با استفاده از تکنیک های نقاشی با آبرنگ می‌توانید نقاشی‌های منحصربه‌فردی را خلق کنید. البته نکته حائز اهمیت این است که آبرنگ با کیفیتی را برای خلق این آثار هنری جذاب خریداری کنید. خرید آبرنگ باکیفیت بسیار مهم است. بهتر است این محصولات را از مراکز اصلی و معتبر تهیه کنید. توجه داشته باشید که تهیه این محصولات از مراکز معتبر از نظر اقتصادی نیز برای شما بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود. به‌علاوه طول عمر آبرنگ‌ها بسیار زیاد است پس شما قادر خواهید بود سال‌های زیادی از این محصولات استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

نحوه صحیح استفاده از تراش چگونه است؟

تراش‌ها همان‌طور که می‌دانید ابزاری …

بیشتر بخوانید
مزایای نقاشی با آبرنگ

مزایای نقاشی با آبرنگ چیست؟

عموم مردم از سال‌ها پیش …

بیشتر بخوانید
تمیز کردن تیغ تراش

تمیز کردن تیغ تراش

برای برداشتن هر چیزی بین …

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.