انواع مداد طراحی

انواع مداد طراحی

مداد طراحی یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین ابزارها برای ترسیم و طراحی است. تفاوتی ندارد مهندس معمار باشید و یا یک طراح چهره. مداد تنها راه برای ارائه خلاقیت و ایده‌های ذهنی شماست. خرید انواع مداد طراحی Types of drawing pencils ، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. تنوع گسترده مدادهای طراحی در برندهای مختلف، کار طراحان را برای انتخاب و خرید یک مداد مناسب سخت کرده است.

مداد طراحی چیست؟

مدادهای طراحی عمدتاً از خاک رس و پودر گرافیت ساخته‌شده‌اند. هرچه میزان خاک رس موجود در ساختار مداد کمتر باشد، مغزی آن نرم‌تر شده و خطوط پهن‌تری می‌کشد. پیش از اینکه سراغ شناخت انواع مداد طراحی ازلحاظ تیرگی و روشنی بروید، بهتر است در ابتدا سبک طراحی خود را بشناسید.

چرا که طراحی چهره برخلاف اسکیس معماری، مداد و ابزار متفاوتی می‌طلبد. پس در قدم اول هدف از خرید مداد طراحی را مشخص کنید تا بتوانید در یک دایره محدودتر انتخاب کنید. در قدم بعد برای ایجاد طیف وسیعی از سایه‌های روشن و تیره، مدادها را از لحاظ ضخامت مغزی بشناسید.

معرفی انواع مداد طراحی

معرفی انواع مداد طراحی

طراحی بامداد یک تکنیک لایه به لایه است. به عبارتی در ترسیم یک طرح و برای ایجاد عمق و سایه، لازم است از خطوط با لایه‌های مختلف استفاده کرد. این امکان تنها به کمک استفاده از مدادهای ضخیم و یا ظریف امکان‌پذیر خواهد شد. با توجه به محبوبیت و اهمیت طراحی در رشته‌های هنری، امروزه انواع مختلفی از مدادهای طراحی ساخته‌شده‌اند که هر یک ضخامت و پهنای متفاوتی ارائه می‌دهند.

همچنین بخوانید: طراحی آکادمیک : شروع طراحی با اصول علمی و درست!

  • مدادهای گروه H

گروه H ارائه‌دهنده سخت‌ترین و کمرنگ‌ترین خطوط هستند. این دسته که نام خود را از کلمه HARD به معنای سختی وام گرفته‌اند، در طراحی برای ترسیم خطوط تیز و کمرنگ مورداستفاده قرار می‌گیرند. در سری H هرچه شماره مداد بیشتر می‌شود، ضخامت خط ایجادشده نیز کاهش می‌یابد. لیست 9 تایی این مدادها شامل H1، H2، H3، H4، H5، H6،  H7، H8 و H9 می‌شود که میزان تیرگی خط H9 نسبت به سایرین بسیار کمتر است.

  • مدادهای گروه B

در بین انواع مداد طراحی، بهترین و مناسب‌ترین ابزار برای ترسیم، مدادهای سری B هستند. مغزی این مدادها نرم و پهن بوده و در حین ترسیم اثری از خود به‌جای نمی‌گذارد. ازاین‌رو دست طراح برای کشیدن خطوط مختلف و پاک کردن آنان باز است. دسته B شامل مدادهای B1 تا B14 هستند که پرمصرف‌ترین آن‌ها نیز در دسته B1 تا B9 قرار دارد.

  • مدادهای گرافیتی

این دسته از مدادها در ترسیم خطوط پهن به کار می‌روند. انواع مدادهای گرافیتی قابلیت ترسیم خطوط تیره و پهن را دارند و می‌توانند در ایجاد سایه تیره اشکال نیز مورداستفاده قرار بگیرند. برای افراد مبتدی استفاده از مدادهای گرافیتی به‌ جای زغال اولویت دارد. به‌مرور و با پیشرفته‌تر شدن کار، می‌توان از زغال نیز برای ترسیم خطوط پهن و پررنگ استفاده کرد. این دسته از مدادها تنها دارای سری B هستند و سری H را شامل نمی‌شوند.

معرفی انواع مداد طراحی

سخن پایانی

انواع مداد طراحی به شما در ایجاد ضخامت‌های مختلف کمک می‌کنند. بسیار حائز اهمیت است که با ساختار انواع مدادها آشنا شوید و دسته‌بندی آن‌ها در خصوص رسم خطوط تیز و یا پهن درک کنید. طراحی بامداد اولین گام برای قرار گرفتن در سطوح پیشرفته طراحی است که موفقیت در آن تضمین‌کننده موفقیت در سایر عرصه‌های طراحی خواهد بود.

لازم به ذکر است شناخت انواع قلم اولین گام برای شروع ترسیمات ساده و حرفه ایست. بنابراین به شما توصیه می کنیم مقاله انواع قلم ها را نیز مطالعه کنید.

نوشته های مرتبط

نحوه صحیح استفاده از تراش چگونه است؟

تراش‌ها همان‌طور که می‌دانید ابزاری …

بیشتر بخوانید
مزایای نقاشی با آبرنگ

مزایای نقاشی با آبرنگ چیست؟

عموم مردم از سال‌ها پیش …

بیشتر بخوانید
تمیز کردن تیغ تراش

تمیز کردن تیغ تراش

برای برداشتن هر چیزی بین …

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.