نقاشی سیاه قلم

بررسی تکنیک های نقاشی سیاه قلم و لوازم مورد نیاز آن

نقاشی سیاه قلم نوعی نقاشی بوده که با مداد، ذغال، مرکب سیاه یا قلم کشیده می‌شود. واژه سیاه قلم Chiaroscuro در میان افراد عام رواج داشته و در موارد زیادی طراحی چهره را میتوان در این به تصویر کشید. در قدیم ذغال مل که شیوه ای از طراحی با ترکیب های مل و ذغال بوده، در میان شاگردان کمال الملک استفاده می‌شد.

نقاشی سیاه قلم چیست؟

واژه سیاه‌قلم به معنای نوعی نقاشی است که در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، ذغال یا مداد استفاده شده و هیچ گونه رنگی نداشته باشد. تاریخچه نقاشی سیاه‌ قلم در ایران بسیار قدیمی می‌باشد. سیاه قلم به شکل امروزی با استفاده از ذغال یا مداد ذغالی برای طراحی چهره و انواع دیگری از طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: انواع سبک های نقاشی

لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

انواع لوازمی که در نقاشی سیاه‌قلم مورد نیاز می‌باشد، عبارتند از:

  • مقوای اشتنباخ و فابریانو
  • انواع مداد کنته
  • محو کن
  • مداد مشکی
  • تخته شاسی
  • کاتر
  • پاک کن
  • زغال یا پودر زغال
  • کاغذ پوستی

همچنین بوانید: انواع مداد طراحی

تکنیک های نقاشی سیاه قلم

 

نقاشی سیاه قلم

 

به طور معمول نقاشی سیاه قلم با استفاده از ذغال یا مداد ذعالی برای به تصویر کشیدن طرح های مختلفی صورت می‌گیرد. تکنیک هایی برای نقاشی با سیاه قلم وجود داشته که زیبایی و ظرافت کار را دو چندان کرده و با توجه به طرح انتخاب میتوان هر یک از تکنیک ها را به تنهایی یا با هم استفاده نمود.

تکنیک هاشور زنی در نقاشی سیاه قلم

در این روش حطوط تیره و نازک به صورت متوالی در یک موازات قرار می‌گیرند. انجام این تکنیک با ذغال طرح را نرم‌تر و تیره‌تر می‌کند.

تکنیک سایش

در این تکنیک با استفاده از ذغال یک تکه کاغذ را روی سطحی ساییده و به کمک آن بافتی در سطح ایجاد می‌شود.

تکنیک محو کردن در نقاشی سیاه قلم

از این تکنیک برای ایجاد صیقل بین نواحی تاریک تر و روشن تر استفاده می‌شود. برای محو کردن دو روش استفاده از انگشت و استفاده از محو کن وجود دارد.

تکنیک پاک کن زنی

برای پاک کن زنی معمولا از یک پاک کن خمیری استفاده می‌شود. این نوع پاک کن ها نرم و قابل انعطاف می‌باشند. پاک کن های دیگری همچون پاک کن های فرچه‌دار و اتودی نیز برای این کار استفاده می‌شوند.

انواع ذغال در نقاشی سیاه قلم

 

ذغال در نقاشی سیاه قلم

 

ذغال نسبت به مداد دارای ضخامت بیشتری بوده و روان‌تر و مشکی‌تر می باشد. از این رو طراحی با ذغال طرح های رئال و احساسی بیشتری ایجاد می‌کند. ذغال هایی که مناسب نقاشی سیاه‌قلم می‌باشند در انواع مختلفی وجود دارند. از جمله:

ذغال به شکل چوب های فشرده شده

این نوع ذغال ها به دو صورت نرم و مشکی خیلی تیره و به صورت سخت و خاکستری وجود دارند. میزان سختی این نوع ذغال ها با توجه به میزان چسب یا واکس استفاده شده در آنها می‌باشد.

ذغال به صورت فشرده یا مداد ذغالی در نقاشی سیاه قلم

این نوع ذغال به صورت یک مداد طراحی اما با ویژگی های ذغال می‌باشد. این ذغال به راحتی تیز شده و میتوان از آن برای نقاشی های ظریف و دقیق استفاده نمود.

ذغال بید یا تاک

شکل ظاهری این نوع ذغال به صورت بلند و استوانه ای شکل از چوب درخت بید یا تاک می‌باشد. ذغال بید نرم و مخملی بوده و در طراحی های اولیه و پایه‌ای بسیار کاربرد دارد.

پودر ذغال در نقاشی سیاه قلم

پودر ذغال بسیار نرم بوده و از آن در طراحی چهره و طرح های رئالیستی استفاده می‌گردد.

همچنین بخوانید: آموزش ساختن ذغال طراحی در خانه

سخن پایانی

نقاشی سیاه قلم از جمله نقاشی های بسیار محبوب در بین هنرمندان می‌باشد. این نوع نقاشی از گذشته تا امروز وجود داشته و دارای تکنیک های خاص خود می‌باشد. با استفاده از نقاشی سیاه قلم میتوان انواع طرح ها از مناظر گرفته تا چهره را به تصویر کشید.

نوشته های مرتبط

نحوه صحیح استفاده از تراش چگونه است؟

تراش‌ها همان‌طور که می‌دانید ابزاری …

بیشتر بخوانید
مزایای نقاشی با آبرنگ

مزایای نقاشی با آبرنگ چیست؟

عموم مردم از سال‌ها پیش …

بیشتر بخوانید
تمیز کردن تیغ تراش

تمیز کردن تیغ تراش

برای برداشتن هر چیزی بین …

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.